Hommage Kirku Douglasu
Charlotte Frank

Filmska ikona, kazališni, filmski i televizijski glumac, oskarovac, režiser, producent, pisac, filantrop i karizmatična ličnost Kirk Douglas (1916. – 2020.), pravim imenom Issur Danielovitch Demsky, bio je sin siromašnih židovskih useljenika iz Bjelorusije u Ameriku, a postao je jedna od najsjajnijih filmskih zvijezda zlatnog doba Hollywooda.
Glumio je u 90-ak filmova od kojih su brojni postali filmski klasici. Među najpoznatijim naslovima su Staklena menažerija (1950.), Mladić s trubom (1950.), 20.000 milja pod morem (1954.), Žudnja za životom (1956.), Obračun kod O.K. Coralla (1957.), Spartak (1960.), Usamljeni su hrabri (1962.), Potjera (1975.) – omiljeni film Quentina Tarantina i brojni drugi. Upečatljiva glumačka ostvarenja K. Douglas dosegao je u filmovima različitih žanrova, od vesterna, povijesnih, ratnih, kriminalističkih i muzičkih drama do filmova znanstvene fantastike. Uloga pobunjenika Spartaka, kockara i revolveraša Doca Hollidaya u najpoznatijem obračunu na Divljem zapadu, filmski portret slikara Van Gogha ili drskog lovca na kitove u podmornici kapetana Nema te brojne druge ostaju zapisane u filmskoj povijesti. Surađuje pritom s najvećim filmskim autorima svojeg doba poput Stanleyja Cubricka, Howarda Hawksa, Elie Kazana, Wincenta Minnellija, Josepha L. Mankiewicza, Briana De Palme, Irvinga Rappera, Johna Sturgesa, Kinga Vidora i drugih.

U Grafičkoj zbirci čuva se devet filmskih plakata za neke od već spomenutih filmskih naslova. U Zbirku su ušli kao dar tijekom 50-ih godina ili kao obvezni primjerak iz svih krajeva bivše države krajem 60-ih ili tijekom 70-ih godina prošlog stoljeća, kad je prepoznata dokumentarna vrijednost plakata kao svojevrsnog prozora u kulturnu prošlost – u ovom slučaju filmske umjetnosti. Ujedno pružaju vrijedan uvid u povijest dizajna filmske industrije.
Većina plakata kopija je (ili manje vjerna kopija) izvornih plakata američkih filmskih studija koji su filmove proizvodili, distribuirali i bili odgovorni za sve aspekte reklame pa tako i za izgled i dizajn plakata (Warner Bros, Paramount Pictures, 20th Century Fox i dr). Filmski studiji pritom uočavaju i uvelike koriste marketinšku važnost filmskih zvijezda, što je vidljivo i na izloženim plakatima.
Izražajne boje, ostvarene u tehnikama litografije ili offseta, portretne ilustracije slavnog glumca, izdvojeni upečatljivi detalji pojedinih filmskih scena, raznolikost tipografije, odnos tipografije i ilustracije ili tipografije i fotografije, čine neke od vizualnih elemenata plakata s ciljem privlačenja publike. Tekstualni dijelovi, koji uključuju naslove i imena aktera filma, na većini plakata prevedeni su na jezik centara iz kojih su pristizali, različitih filmskih distributera iz Hrvatske, Srbije, Crne Gore, Makedonije ili kao dar nepoznatog. Plakati su većinom anonimnih autora izuzev plakata Marijana Jevšovara za film Gori li Pariz? Filmoteke 16 iz Zagreba i prema predlošku izrađenog plakata Drage Ivaniševića za Tajnu Indijanke Croatia filma.
Svaki pojedini pozivao je gledatelje da posjete kina i pogledaju neki od novih filmskih uradaka omiljene filmske zvijezde i njegove strastvene glumačke interpretacije u širokom rasponu uloga.
Zanimljiv privatni život glumca također je zaokupljao pozornost publike. Uz sjajne uloge, angažman u borbi protiv crnih lista Joe McCarthyja i njegova „lova na vještice“ u Hollywoodu optuženih za neameričke aktivnosti te iznimno vrijedne donacije za bolnice, škole i siromašne učinili su ga legendom još za života.