Preskočite do glavnog sadržaja

Međusobno razumijevanje i svjetski mir u središtu Međunarodnoga dana pismenosti 2024.

Dagmar Lasić

Dijete zadubljeno u čitanje knjige.

Ove će godine zemlje diljem svijeta Međunarodni dan pismenosti obilježiti s naglaskom na višejezično obrazovanje i njegov povoljan utjecaj na međuljudske odnose, društvenu povezanost i, najvažnije, postizanje trajnoga svjetskog mira.

Ovogodišnje izdanje Međunarodnoga dana pismenosti, koji se u organizaciji Organizacije Ujedinjenih naroda za obrazovanje, znanost i kulturu (UNESCO) održava od 1967. godine, posvećeno je promidžbi višejezičnoga obrazovanja i kognitivnih te brojnih društvenih koristi povezanih s njim. Kao odgovor na globalne izazove povezane s trenutačnim kretanjima svjetskoga stanovništva zbog kojih višejezičnost postaje svakidašnjica sve većega broja ljudi, programom Dana naglasit će se utjecaj višejezične pismenosti na jačanje dijeljenih identiteta zajednica, kao i poveznica među povijestima svih naroda, te istaknuti potreba pronalaženja novih načina za unapređenja u području cjeloživotnoga učenja.

Poimanje pismenosti mijenjalo se tijekom povijesti i danas je iznimno složeno, međutim, neovisno o tome govorimo li o informacijskoj, digitalnoj, ekološkoj, obiteljskoj, medijskoj, financijskoj ili nekoj drugoj vrsti pismenosti, svaka od njih temelji se na sposobnosti čitanja i pisanja kao osnovnoj pismenosti.

NSK – aktivna promicateljica pismenosti

Kao čuvarica hrvatske pisane baštine Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu samostalno je i u suradnji s brojnim obrazovnim ustanovama dosad aktivno i uspješno djelovala u području promidžbe pismenosti. Preko programa njezina Centra za stalno stručno usavršavanje knjižničara u Republici Hrvatskoj (CSSU), sudjelovanja u izradbi Nacionalne strategije poticanja čitanja 2017. – 2022., organizacije događanja u sklopu nacionalne kampanje za osobe s teškoćama čitanja i disleksijom I ja želim čitati! i pokretanja projekta kojim se osobama s teškoćama čitanja želi osigurati pristup digitaliziranoj građi u zbirkama NSK Čitam lakše! naši stručnjaci nastavljaju odgovarati na potrebe svih uzrasta i skupina povezane s razvojem pismenosti.

Na mladima svijet ostaje – pričama za djecu do zajedničke budućnosti

Kada je riječ o višejezičnoj pismenosti, NSK je od 2018. do 2021. godine provela uspješan međunarodni projekt posvećen promidžbi priča za djecu kao temelja za povezivanje hrvatske kulturne baštine s baštinama još triju europskih zemalja (Traditional children’s stories for a common future – TRACE).

Kao koordinator projekta Knjižnica je u suradnji s partnerskim ustanovama iz Hrvatske, Grčke, Latvije i Španjolske organizirala niz aktivnosti u svim četirima uključenim zemljama sudionicama u sklopu kojih je izrađena mrežna platforma na kojoj su među ostalim dragocjenim sadržajima za knjižničare, nastavnike i ostale stručnjake koji rade s djecom u dobi između 6 i 12 godina dostupne i digitalizirane priče na jeziku zemlje sudionice iz koje potječu i u engleskome prijevodu.

Fotografija s predstavljanja projekta TRACE.

„Čitanje je važno…“

Ove će godine gotovo 35 750 djece krenuti u prvi razred osnovne škole, a Hrvatska će dobiti i više od 41 100 novih srednjoškolaca. Istraživanja pokazuju da će ona osnovna, čitalačka pismenost imati presudan utjecaj na uspjeh i razinu zadovoljstva koje će svi oni postići ne samo tijekom školovanja već i tijekom života.

Osim roditelja i ostalih članova obitelji te nastavnika, njihovi najbolji suradnici na putu razvoja svih vrsta pismenosti i njihova stalnog usavršavanja zasigurno su knjižnice i knjižničari. U svijetu u kojem su osim s vlastitom zbunjenošću zbog povećane prijetnje zadnjih godina svjetskomu miru mladi suočeni s neizvjesnom budućnošću, čitalačka i višejezična pismenost neprocjenjivi su alati ne samo za unapređenje međusobnoga razumijevanja i razumijevanja svijeta koji nas okružuje već i za izražavanje naših misli, osjećaja i stavova kao važnoga preduvjeta za postizanje trajnoga mira na svim razinama međuljudskih odnosa.

Čitanje je važno da bismo odmorili svoje stavove, ponekad ogorčene na svijet i našli drugačiju valnu duljinu i povezali se s drugačijim svjetovima i ljudima, pa tako i osjećajima.

učenik 2. r. strukovne trogodišnje škole, Nacionalna strategija poticanja čitanja 2017. – 2022.