Preskočite do glavnog sadržaja

Ferdo Bis u Grafičkoj zbirci NSK

Charlotte Frank

Ferdo Bis, pozadina za crtani film Premijera, 1957.
Ferdo Bis, pozadina za crtani film „Premijera“, 1957. (detalj)

U Grafičkoj zbirci NSK čuva se dio opusa slikara, pionira grafičkoga dizajna, crtača stripova, scenografa i animatora crtanih filmova Ferde Bisa.

Riječ je o zdravstvenim, filmskim, turističkim, političkim i sportskim plakatima te nacrtima za ilustracije omota ploča i scenografije crtanih filmova. Premda se radi o razmjerno maloj ostavštini, njezina je vrijednost iznimna jer je većina autorova opusa izgubljena u požaru ateljea 1978. godine. Dosad je u Zbirku upisano 87 jedinica, od kojih 33 crteža i 54 plakata. Bisovi crteži i plakati u Zbirku su pristizali različitim kanalima, dijelom darom, a dijelom obveznim primjerkom iz tiskara ili izdavačkih kuća.

Najstariji i najpoznatiji plakati

Ferdo Bis, plakat za I. kongres antifašistkinja Hrvatske (AFŽ), 1945.
Ferdo Bis, plakat za I. kongres antifašistkinja Hrvatske (AFŽ), 1945.

Najstariji plakat u Zbirci jest onaj za Prvi kongres AFŽ-a u Hrvatskoj iz 1945. godine. Slijede plakati za obnovu Vrhovca (1946.) i obilježavanje 1. maja, praznika radnog naroda (1951.). Posebno se ističu turistički plakati Le littoral yougoslave (1947.) i Avec Putnik Zagreb à travers la Yougoslavie (1960.) kao i filmski plakat Sofka (1949.).

Ferdo Bis, plakat Tromba, Zagreb film, 1954.
Ferdo Bis, plakat Tromba, Zagreb film, 1954.

Od 1954. godine, nakon utemeljenja Zagreb filma, Bis izrađuje niz filmskih plakata, među kojima se ističu Tromba (1954.), Fernandel kao Kasimir (1954.?), Dar na uzici (1954.?) i Čudo od djeteta (1954.?). Njegov se stil prepoznaje u ilustrativnim portretima ljudi i životinja, izraženoj i prepoznatljivoj stilizaciji, dinamici pokreta te karikaturalnim karakterizacijama.

Ferdo Bis, plakat Fernandel kao Kasimir, oko 1950–1960.
Ferdo Bis, plakat Fernandel kao Kasimir, oko 1950–1960.
Ferdo Bis, plakat Čudo od djeteta (Too Young to Kiss), Zagreb film, oko 1950–1960.

Plakati za Crveni križ

Najveći broj plakata u Zbirci čine oni nastali za Crveni križ Hrvatske tijekom 1960-ih i 1970-ih godina. Dosad ih je zabilježeno 23. Plakati iz 1960-ih tematski su povezani sa solidarnošću (Što je vama nepotrebno – poklonite potrebnima, 1965.?), zdravstvenim prosvjećivanjem i borbom protiv tuberkuloze (Tjedan borbe protiv tuberkuloze, 1964.?).

Tijekom 1970-ih autor često mijenja tipografske elemente i simbole poput križa ili kapi krvi, koje prikazuje u kontrastima crvene, crne, bijele i zlatne boje (100 godina Crvenog križa Hrvatske, 1978.).

Ferdo Bis, plakat Budite dobrovoljni davalac krvi, 1976.
Ferdo Bis, plakat Budite dobrovoljni davalac krvi, 1976.

Vizualno osobito upečatljiva jest serija plakata posvećena dobrovoljnim darivateljima krvi. U toj seriji kap koja zauzima većinu formata (Više davalaca krvi – više spašenih života, 1977.) ili znak upitnika s crvenom kapi umjesto točke (Jeste li uključeni u veliku akciju spašavanja života, 1977.) prikazani su zakrivljenim, usporednim prugama u više živih, suprotstavljenih boja i tonova na bijeloj podlozi.

Bisovi plakati u literaturi i izložbama

Plakati Ferde Bisa često se ističu kao reprezentativni primjeri dizajna svojega vremena. Primjerice, plakat za Filmski festival u Puli iz 1954. objavljen je u katalogu izložbe 70 godina filma pod zvijezdama u Puli (2023.), a plakat za film Sinji galeb u publikaciji Zagreb – Plakati / Slučajna povijest Zagreba (2018.). Njegovi su plakati uvršteni i u kataloge izložaba posvećenih političkomu i sportskomu plakatu u Hrvatskoj.

Crteži i skice

Za razliku od tiskanih plakata, crteži u Zbirci obuhvaćaju nacrte za omote gramofonskih ploča koji nisu bili ostvareni, scenografije crtanih filmova i idejna rješenja za opremu hotela Eden u Rovinju.

Ferdo Bis, nacrt omota ploče Ljubav ili šala.
Ferdo Bis, nacrt omota ploče Ljubav ili šala.

Bisovi nacrti za ploče poput Samo jednom se ljubi legendarnoga Ive Robića i Ljubav ili šala istaknute glazbenice Gabi Novak prikazuju emotivne ženske likove u prirodnim prizorima, prožete romantikom i simbolikom. Ističe se rješenje za ploču Ljubav ili šala Gabi Novak, na kojem Harlekin žonglira srcima pod mjesecom i oblacima. U pojedinim rješenjima autor unosi humor, primjerice u prikazu bubnjara i tigra koji kroči džunglom za pjesmu Babalu. Te su pripremne skice izrađene kolažnom tehnikom, u kombinaciji s temperom i obojenim folijama koje daju slojevitost i likovnu izražajnost prikazu.

Ferdo Bis, nacrt omota ploče Babalu.
Ferdo Bis, nacrt omota ploče Babalu.

Sačuvani su i nacrti scenografija za crtane filmove Premijera Nikole Kostelca iz 1957. i Čarobni zvuci oskarovca Dušana Vukotića, također iz 1957. godine, autora znamenite Zagrebačke škole crtanoga filma povezane sa Studijem crtanoga filma Zagreb filma. Riječ je o kolažima bogatih boja i linija koji stvaraju prepoznatljiv ugođaj filmova. Posebno se ističu prikazi kazališnih interijera i noćnih gradskih veduta, ostvareni u kontrastima plavih tonova i bijelih linija. Ta rješenja odražavaju likovne tendencije 1950-ih i 1960-ih godina.

Ferdo Bis, pozadina za crtani film Premijera, 1957.
Ferdo Bis, pozadina za crtani film Premijera, 1957.

Dizajn ovitaka knjiga

Bisov opus u Zbirci obuhvaća i približno šezdeset naslovnica knjiga različitih izdavača. Surađivao je s Bibliotekom Suvremena drama, Čovjekova otkrića, Bibliotekom Heroji mora i drugim edicijama. Ovitke je oblikovao ilustracijama, fotografijama ili njihovim spojem, a posebnu je pozornost posvećivao tipografiji, često stvarajući vlastite slovne znakove koji su katkad činili cjelovitu kompoziciju naslovnice.

Vrijednost čuvanja kulturne baštine

Građa sačuvana u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici svjedoči o važnome dijelu Bisova stvaralaštva te istodobno naglašava ulogu baštinskih ustanova u čuvanju tragova kulture te omogućuje razumijevanje stilskih razdoblja, identiteta i kontinuiteta hrvatske kulturne baštine. Neka od digitaliziranih djela Ferde Bisa dostupna su i na portalu Digitalne zbirke NSK.

Ferdinand Ferdo Bis rođen je u Zagrebu 5. travnja 1910., a preminuo u istome gradu 31. siječnja 1980. godine. Školovao se na smjeru dekorativnoga slikarstva u Državnoj obrtnoj školi, a na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu studirao je od 1929. do 1934. godine u klasama Joze Kljakovića, Ljube Babića, Vladimira Becića i Marina Tartaglie. Apsolvirao je 1936. godine. Profesionalno je radio u OLIKPROP-u, OZEHI i studiju NEO, a najvećim je dijelom djelovao kao slobodni umjetnik.