-
14.11.2013. - Autor: floncar
OPTIMIZACIJA MREŽNIH STRANICA KNJIŽNICA I DIGITALNIH REPOZITORIJA ZA TRAŽILICE
Uložili ste jako puno truda, vremena i novaca u izradu mrežne stranice. Ne možete se nadiviti kako sve skupa dobro izgleda, međutim web analitika vam pokazuje da vašu stranicu gotovo nitko ne posjećuje. Pitate se zašto se to događa? Odgovor je vrlo jednostavan. Vaša mrežna stranica loše kotira na tražilicama.
Kada pričamo o tražilicama, ustvari pričamo o jednini, tj. o Googleu. Naime, iako to nije slučaj u svakoj zemlji, kod nas Google ima monopol na web pretraživanje. Ako želite da vaša stranica bude dobro posjećena, mora imati dobru poziciju na Googleu.
Tko može raditi optimizaciju mrežne stranice?
Ovisno o vašem predznanju i sustavu za upravljanje sadržajem koji koristite, optimizaciju možete raditi samostalno ili u suradnji s tehničkom osobom koja je zadužena za održavanje mrežnog mjesta. Pomoću ovog vodiča moći ćete napraviti kompletnu analizu svih faktora koji utječu na pozicioniranje stranice, s detaljnim uputama tehničkim osobama što trebaju promijeniti.
Zašto svaki termin ima engleski prijevod?
Terminologija je u optimizaciji mrežnih stranica kao i u informacijskim tehnologijama dosta bitna, jer ćete se pomoću stručnih termina jako brzo sporazumjeti s tehničkim osobama koje su zadužene za održavanje mrežnih stranica. U praksi se gotovo svi termini koriste na engleskom jeziku, pa je zbog toga svaki bitni termin i ovdje naveden u engleskoj verziji. Velika prednost poznavanja terminologije je mogućnost samostalnog učenja. Naime, ukoliko znate stručni naziv faktora koji bi željeli bolje optimizirati, možete raditi istraživanja vezana uz to područje.
Pretraživanje na Googleu
Da bismo započeli pretragu na Googleu, trebamo upisati ključnu riječ (eng. keyword) koju želimo pretraživati. Nakon toga Google će nam ispisati stranice koje najbolje kotiraju za tu ključnu riječ (eng. Search Engine Results Page – SERP). Stranice se rangiraju prema algoritmu koji je tajan i zna ga samo mali broj Googleovih zaposlenika. Cilj svake mrežne stranice je da što bolje kotira za ključne riječi koji su na toj mrežnoj stranici obrađene. Primjerice, ukoliko imam mrežnu stranicu koja obrađuje lik i djela Augusta Šenoe, tada svakako želimo visoko kotirati kada netko u Google upiše „August Šenoa“ ili bilo koje njegovo djelo koje smo obradili na mrežnoj stranici.
Stranice koje se ispišu nakon pretraživanja mogu spadati pod organske rezultate (eng. organic) ili pod plaćene rezultate (eng. paid results).
Predmet ovog vodiča bit će optimiziranje mrežnih stranica u organskim rezultatima. Plaćene rezultate na Googleu ćemo uskoro obraditi u drugoj seriji članaka.
Faktori za optimizaciju
Metodom pokušaja i pogrešaka i Googleovim objavama zna se velik broj faktora koji utječu na poziciju mrežne stranice. Ukoliko svoju stranicu što bolje optimizirate za te faktore, Google će vas pozicionirati više za pojedine pojmove.
Optimizaciju samih stranica možemo podijeliti na aktivnosti koje radimo na samoj stranici (eng. onpage optimizacija) i aktivnosti koji radimo izvan naših mrežnih stranica (eng. offpage).
Optimizacija mrežne stranice
Analizu ćemo započeti s aktivnostima koje možemo raditi na mrežnoj stranici.
Poveznica mrežne stranice (eng. URL)
Izgled poveznice mrežne stranice za ključnu riječ „Marija Jurić Zagorka“:
Poveznica mrežne stranice, osim što je stalno vidljiva korisnicima, bit će prezentirana kod ispisa rezultata na Googleu.
Zbog toga je bitno da poveznica mrežne stranice bude što bolje koncipirana i korisnički pristupačna. Poveznica bi trebala sadržavati pojmove i strukturu koja korisnicima ima smisla. Takva struktura će omogućiti i lakše pobiranje od strane Googlea.
Da bi poveznica imala smisla, mora biti semantička (eng. Semantic URL). Takva adresa će korisniku odmah reći gdje se nalazi i kakav sadržaj može očekivati.
Primjer semantičke poveznice:
http://nsk.hr/blog/marija-juric-zagorka-i-njezina-krivnja/
Ista poveznica s parametrima – ovakva poveznica nije dobra:
http://nsk.hr/blog/?p=6
Kao što vidite, semantičku poveznicu je puno lakše zapamtiti i vrlo se lagano koristi od strane korisnika prilikom povezivanja.
- koristite semantičke poveznice mrežnih stranica
- koristite jednostavnu strukturu
- svaka stranica treba imati samo jednu poveznicu
- koristite ključnu riječ u poveznici mrežne stranice, ako je moguće, što bliže početku same poveznice
Naslov stranice (eng. title)
Naslov stranice je jedan od najvažnijih elemenata na stranici.
Ako želimo biti dobro pozicionirani za ključnu riječ: „Marija Jurić Zagorka“, „Marija Jurić Zagorka – život i djelo” od strane optimizacije mrežnih stranica puno je bolji naslov od ovog: „Život i djelo Marije Jurić Zagorke”.
Google će iskoristiti naslov koji ste vi definirali i prikazati ga kod ispisa rezultata.
Stoga je dosta bitno da naslov bude smislen i korisnicima, jer ukoliko se radi o nekom automatski generiranom naslovu poput „Članak br. 375″, korisnik neće moći saznati iz naslova o čemu je riječ na stranici.
Izgled naslova mrežne stranice u HTMLu:
- svaka stranica mora imati unikatan naslov
- naslov mora točno prezentirati sadržaj
- naslov mora sadržavati manje od 70 znakova jer će preostali dio biti odrezan kod Googleova rezultata
Opis stranice (eng. meta description)
Meta description je dosta bitan korisnicima i pretraživačima jer sažeto opisuje o čemu stranica govori.
Google će često uzeti vaš opis stranice i prezentirati ga kod ispisa rezultata.
Google će prikazati vaš opis stranice gotovo uvijek kada se u njemu nalazi ključna riječ koju je korisnik pretraživao.
Izgled opisa stranice u HTMLu:
- svaka stranica mora imati unikatan opis
- opis mora sadržavati ključnu riječ
- opis stranice mora biti dovoljno primamljiv za korisnika da bi kliknuo na link stranice
- opis stranica mora sadržavati između 150 – 160 znakova
Ključne riječi (eng. meta keywords)
Obezvrijeđen tag koji su tražilice izbacile iz svojeg algoritma, danas potpuno nebitan. Međutim, Google i dalje gleda je li popunjen i što se nalazi u njemu, i iz toga razloga nije dobro stavljati generičke pojmove koji će se pojavljivati na svakoj stranici jer će Google to prijaviti kao grešku u Google webmaster centru.
- ne isplati se pisati ključne riječi jer nemaju nikakvog učinka na pozicioniranje mrežne stranice
(Nastavlja se)