-
06.05.2020. - Autor: Charlotte Frank
KOVČEG – ČEŽNJA ZA PUTOVANJEM

Fatur, Jadranka. Kofer, 1983., olovka, olovka u boji ; 700 x 495 mm.
U novim okolnostima na koje se još uvijek privikavamo i koje nam većini još uvijek djeluju sasvim nestvarno, čeznemo za mnogim stvarima, običajima, navadama koje su bile sastavni dio naših života prije pojave virusa. Druženje s prijateljima uz pijenje kave, odlasci u prirodu, šetnje, putovanja… Putovanja – poslovna, turistička, avanturistička, studijska, u svrhu rekreacije, kraćeg ili dužeg trajanja, tijekom dvadesetog stoljeća postala su dostupna širim slojevima društva, čiji su članovi, sebi i svojim obiteljima, mogli priuštiti godišnja ljetovanja, zimovanja, izlete, šoping-ture, krstarenja i sl., ovisno o htijenjima i rasponu mogućnosti. Putovanja su postala sastavni dio našeg životnog stila u vlastitoj potrazi za novim doživljajima, saznanjima, susretima s novim kulturama, umjetnošću, u potrazi za samim sobom (*). Na kraju dvadesetog i u dvadeset prvom stoljeću svjedočili smo masovnom turističkom boomu, koji su omogućile, između ostalog, i niskobudžetne aviokompanije koje su prevozile tisuće putnika na razne strane svijeta, bliže ili dalje destinacije, više ili manje egzotične. Poneka su putovanja pomno planirana, odluka o ponekim donesena je nabrzinu. Trebalo je spakirati kovčeg ili dva i krenuti u avanturu!

Fatur, Jadranka. Torbe, 1993., olovka ; 327 x 250 mm.
Motiv dvaju crteža suvremene umjetnice Jadranke Fatur koji se čuvaju u Grafičkoj zbirci NSK upravo je kovčeg. Crteži ostvareni u tehnici grafitne olovke i olovke u boji, na njoj svojstven realističan način, prikazuju taj predmet i srodne mu predmete, namijenjene prenošenju stvari. Na crtežu iz 1993. godine prikazane su ručna torba, putne torbe, zavežljaj te kovčeg smješten u donjem desnom uglu, ne otkrivajući njihov sadržaj. Odloženi na podu nekog nepoznatog mjesta s pogledom na prugu s vlakom koji prolazi. Na drugom, iz 1983. godine, kovčeg je učvršćen elastičnim oprugama za kolica na kotače ne bi li putniku olakšala manipulaciju tim teškim, iz tog razloga katkad nespretnim predmetom. Crtački iznimno vješto ostvarena je igra svjetlosti na površini tkanine od koje je kovčeg načinjen, dajući živost neživom predmetu, koji izdvojen, na bijelom listu papira, nosi glavnu ulogu bez riječi. Zagonetan predmet, kojem ne znamo ime vlasnika ili vlasnice, sadržaj koji prenosi, koja je bila njegova destinacija ili cilj putovanja. Lišeni odgovora, kao što smo i mi lišeni radosti putovanja, barem za neko vrijeme.
*U ranijim razdobljima turistička putovanja bila su dostupna samo najbogatijima (britanska aristokracija, bogati ljudi iz protestantske sjeverne Europe i dr.) http://croatialink.com/wiki/Turizam:_definicija,_nastanak,_razvoj_i_podjela